Aktuelt

Hvor viktig er kvaliteten i en rekrutteringsprosess

Vi vet etter hvert mye om rekrutterings-metodikk og om treffsikkerhet i utvalgsmetoder. Likevel ser vi at dette varierer mye.


Å ansette nye ledere eller medarbeidere er kanskje en av de viktigste oppgavene for en organisasjon. Gode medarbeidere er en betydelig ressurs for en virksomhet. En er derfor avhengig å gjøre riktige ansettelser for å lykkes. Det motsatte, å ansette feil person fører raskt til økte kostnader, tap av effektivitet, frustrasjon og fortvilelse.


Å ansette de dyktigste medarbeidere er ikke bare viktig for lederen, men for hele virksomheten og dens konkurranseevne og samtidig kunne identifisere og tiltrekke seg de beste menneskene gjennom en kvalitetssikret rekrutteringsprosess.


Noen ganger kan en være uheldig, det har kanskje de fleste vært gjennom, men mye kan gjøres for å unngå å gjøre feil og å styre unna fallgruver. For best mulig å unngå feil ansettelser er kvaliteten på en rekrutterings prosess kanskje viktigere enn noen gang.

Å lene seg på erfaring, intuisjon og følelser er ikke nødvendigvis feil, men dette alene kan raskt føre til mislykkede ansettelser. Det er derfor viktigere å basere seg på de deler i prosessen hvor en faktisk kan måle og styre prosessen på en mer kvalitativ måte.


Gjennom forskning har en kunnet måle utvalgsmetoder og elementer som gir høyest grad av validitet. Det har vært forsket mye på utvalgsmetodikk opp gjennom årene i rekruttering. Den mest siterte metaanalysen innenfor dette området ble skrevet av psykologene Frank L. Schmidt og John E. Hunter og ble publisert i 1997. Denne metaanalysen oppsummerte 85 års forskning på de ulike seleksjonsmetodenes evne til å forutsi jobbprestasjoner.


I et marked med mange rekrutterings selskaper og mange som jobber både innen bemanning og andre som arbeider mer innenfor rekruttering, kan det noen ganger være vanskelig å orientere seg i denne «jungelen». I flere av disse kan rekrutteringsprosessene virke mer eller mindre like. Likevel kan innholdet i disse utgjøre den store forskjellen.


Ønsker du mer informasjon om hvordan MindOn kan hjelpe deg. Vi bistår deg gjerne.

Hold deg oppdatert

Ønsker du å motta nyhetsbrev fra oss på e-post? Vi vil sende deg nyheter, fagaktuelle artikler, og informasjon om MindOn`s tjenester.

Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev ved å gå inn på linken i bunnen. Les også MindOn`s personvernerklæring.

MIND ON LOGO WHITE.png

SNARVEIER

MIND ON LOGO WHITE.png

© 2020 MindOn AS All rights reserved
Personvernerklæring  |  Informasjonskapsler
Utviklet av Fresh Lemon

SOSIALE MEDIER

li.png
fb.png

Skal vi sette tankene på?

Haakon VII's gate 9, 4005 Stavanger
kontakt@mindon.no

+47  93 28 00 10